Перейти до вмісту

Громадянська освіта. Урок 15

<- На основну сторінку

Що таке масмедіа. Як медіа впливають на людину та суспільство

Текстом

Вітаю! Сьогодні ми поговоримо про мас-медіа та масові комунікації. Ми живемо у світі інформації, яка часто є дорожчою і важливішою за матеріальні ресурси. Вже неможливо уявити сьогодення без соціальних мереж, телебачення чи онлайн-ресурсів, адже тепер це частина нашого життя: навчання, роботи, способу відпочинку та розваг. Передати чи отримати будь-яку інформацію можна за допомогою так званих каналів комунікації – мас-медіа або медіа.

Модуль 1. Що таке мас-медіа

Як тільки ми прокидаємось зранку, нас одразу зусібіч оточує інформація – через екрани, повідомлення, плакати, ігри, зображення. Важливо розуміти зміст цієї інформації та те, як вона передається.

Тому спершу розберемось з поняттями:

Медіа ― це канали та інструменти, які використовують, щоб зберігати, передавати й подавати інформацію. 

Медіа є синонімом до мас-медіа або новинних медіа, але в ширшому використанні вони означають єдине середовище, яке застосовують, щоб передавати будь-які дані з будь-якою метою.

А ось “Масова комунікація” ― це процес збору, обробки та поширення соціальної інформації через спеціальні канали на широку аудиторію.

Ми опиняємося в центрі інформаційного потоку щодня:

  • коли ми вмикаємо телевізор;

  • читаємо новини;

  • розглядаємо нове графіті на стіні будинку;

  •  слухаємо радіо

  • отримуємо текстові повідомлення та телефонні дзвінки, 

  • проходимо повз зовнішню рекламу;

  • ознайомлюємося з етикетками на товарах тощо.

Загалом існують такі канали комунікації, через які передається і отримується інформація в суспільстві:

  • книги;

  • періодика;

  • радіо;

  • телебачення;

  • кінематограф;

  • Інтернет; 

  • планшети або МР3-плеєри;

  • мобільні пристрої;

  • відео- та комп’ютерні ігри;

  • білборди та інші типи реклами;

  • слова або зображення на одязі, упаковках товарів, постерах, флаєрах тощо.

Важливо також розуміти, що завданням медіа чи будь-якої комунікації є передавання певної інформації слухачам і глядачам. Але така інформація може подаватись у різних формах. Тому обговорімо, що таке медіатекст.

Модуль 2 Що таке медіатекст

Медіатекст — це повідомлення або текст будь-якого медійного виду і жанру, тобто певна інформація, яка ніби загорнута в обгортку. 

Але при цьому, ключове повідомлення, або меседж ― це найважливіша ідея, яку має отримати слухач чи глядач із публікації, блогу, інтерв’ю, репортажу, ток-шоу, фільму,реклами, літературного або музичного твору.

Якщо замислитись, то щодня майже всю необхідну інформацію ми отримуємо з медіа. Останні так інтегрувалися в наш повсякденний життєвий простір, що більшість людей їх просто не помічають або навпаки, не можуть критично оцінити їхній вплив. Як ви вже знаєте, текст не є єдиною формою передачі інформації: звуки та зображення також містять повідомлення. Інформація є послідовністю словесних, візуальних та інших символів.

Взагалі, поняття «медіатекст» виникло у XX ст., у зв’язку з бурхливим розвитком економіки та комунікацій, коли на зміну традиційному друкованому тексту прийшли нові види, пов’язані з кінематографом, телебаченням, Інтернетом, мобільним зв’язком тощо. Навіть гроші (банкноти) функціонують як медіа, бо вони містять зображення, які були ретельно підібрані задля того, щоб донести певні повідомлення громадянам своєї та інших країн.
    Зверніть увагу на запропоновані банкноти різних держав. Поміркуйте яку інформацію ми можемо з них отримати?

Це інформація про:

  • номінал;

  • країну походження;

  • лідерів або визначних історичних діячів;

  • пам’ятки архітектури;

  • державні символи і знаки

  • А деколи й про рівень демократії у тій чи іншій країні.

Варто додати, що засоби масової інформації мають також ряд функцій, що визначають їх суспільну значущість:

1. Інформаційна функція (в тому числі, рекламно-довідкова функція) реалізується шляхом поширення оперативної інформацією про всі сфери суспільного життя. Здається, що дана функція включає в себе всі перелічені нижче.

2. Рекреативна функція – реалізується, як правило, за рахунок розважального контенту. Вона спрямована на задоволення потреби в організації дозвілля та відпочинку;

3. Культурно-освітня функція – сприяє формуванню політичної, економічної культури, етичного і естетичного виховання;

4. Ідеологічна функція забезпечує вираз соціальними групами і окремими індивідуумами своїх позицій, поглядів щодо тих чи інших сфер суспільства.

5. Комунікативна функція – організовує громадський діалог і / або звернення державної влади до народу та навпаки.
    Підсумовуючи, зазначимо, що мас-медіа відіграють велике значення у нашому житті, адже медійні повідомлення впливають на нас та формують наш порядок денний. Медіа впливають на нас і ми одночасно впливаємо на медіа. Головне – не загубитись у цьому складному світі масової інформації.


Текстом

Вітаю! В сучасному світі медіа оточують нас у різних сферах, тому і  очевидним є вплив, який вони здійснюють на нас щодня. Мас-медіа сьогодні – основний канал передачі та отримання інформації, який здатен істотно впливати на людське життя. У демократичному суспільстві медіа зазвичай називають «четвертою гілкою влади», оскільки вони мають величезний вплив на життя людей. 

У демократичних країнах, де гарантована свобода слова, медіа впливають на три інші гілки влади: законодавчу, виконавчу та судову. Їх місія ― відтворювати достовірну реальність задля демократичних цінностей та ідеалів. 

Демократія опирається на медіа у таких аспектах: 

  • наданні відповідної інформації, яка забезпечує громадянину прийняття усвідомленого рішення; 

  • викритті неправомірних дій та несправедливості; 

  • захисті громадськості від небезпеки; 

  • запобігання введення людей в оману; 

  • створенні можливості для обміну думками та ідеями та багато іншого.

Медіа формують «порядок денний» суспільства, що англійською звучить як “agenda”. Відомо, що людина може запам’ятати 2–3 інформаційні повідомлення з потоку новин. Від того, де розміщена інформація: заклично на першій сторінці чи без ілюстрацій всередині видання, залежить і увага аудиторії. Обсяг медійного часу, витраченого на проблему, яке місце займає ця новина у випуску теленовин, визначає її впливовість. Коли медіа фокусуються лише на декількох питаннях і темах, громадськість схильна сприймати їх як найбільш важливі.

Зміст медіа контролюють так звані “гейткіпери”, які вирішують, чи потрібно, щоб люди про це дізналися, чи ні, а також, що потребує аудиторія, а без чого вона може обійтися. Медіа не можуть змусити нас думати в певний спосіб, але вони можуть зробити ті чи інші питання актуальними для нас і таким чином маніпулювати. Коли ви користуєтесь тією чи іншою інформацією з медіа, завжди зважайте на те, хто гейткіпер, тобто «вартовий» цієї інформації: журналіст, політик, бізнесмен чи незацікавлена особа.

Медіа ― не просто обіг інформації. Вони формують громадську думку та впливають на людей. Досить часто характер нашої поведінки залежать від конкретних медіа, яким ми надаємо перевагу. Тому для того, щоб зрозуміти як вони впливають на нас, нам важливо розуміти якими є ті-чи інші медіа та їх особливості.
Пропоную вам розглянути 5 популярних світових медіа.

Можемо розпочати з американської CNN – Cable News Network. Ця медіа-платформа є світовим лідером у сфері онлайн-новин та інформації. Цифрові платформи CNN працюють цілодобово, сім днів на тиждень по всьому світу, доставляють новини від майже 4000 журналістів з усіх куточків земної кулі.  CNN зберіг лояльних прихильників, пропонуючи те, чого не робили інші медіа – повне, безперервне висвітлення всіх новинних подій, як великих, так і малих. Прагнучи задовольнити свою аудиторію в усьому світі, CNN прийняла політику заборони таких слів і фраз, як «за кордоном» і «тут, удома», у своїх випусках новин.

Ще вищі позиції у світових рейтингах за популярністю займає британська BBC – British Broadcasting Corporation, що є провідним суспільним мовником у світі. Медіа створює унікальні програми та контент світового рівня, які інформують, навчають і розважають мільйони людей у ​​Великобританії та в усьому світі більш ніж 40 мовами. До речі, BBC в основному фінансується за рахунок ліцензійних зборів, які сплачують домогосподарства Великобританії. Варто звернути увагу, що мають місце і суперечки щодо якості окремих новин BBC, особливо щодо  локалізованих медіа в окремих країнах. Проте це стосується майже усіх медіа.

Іншим відомим ресурсом є німецький Deutsche Welle – Міжнародний мовник Німеччини та один з найуспішніших міжнародних ЗМІ. Вони надають контент 32 мовами, даючи людям у всьому світі можливість сформувати власні думки з актуальних питань. У 2021 році DW досяг 289 мільйонів користувачів на тиждень.
Важливим медіаресурсом також є польська Gazeta Wyborcza. Gazeta Wyborcza є одним із перших безкоштовних засобів масової інформації, заснованих у Польщі наприкінці у ​​1989 року. Свого часу газеті вдалося завоювати місце з найвищим тиражем у Польщі. Сьогодні ж це онлайн-платформа та медіаресурс, який користується неабиякою популярністю.
В Україні теж є чимало ресурсів, які заслуговують на повагу. Одним з них є “Українська правда” – українське суспільно-політичне інтернет-ЗМІ, яке заснував Георгій Гонгадзе у квітні 2000 року. Сьогодні це онлайн видання готує якісний контент у рубриках – Історична правда, Економічна правда, Життя та інших.

Зрозуміло, що не лише звичайні медіа впливають на нас та на суспільство. Сьогодні значну роль відіграють також соціальні мережі та платформи. Станом на середину 2022 року можемо назвати топ 5 з них. Чільне місце посідає Facebook (корпорація Meta), що має 2,9 мільярда активних користувачів по всьому світу. Далі можемо побачити: YouTube – 2,2 мільярди, WhatsApp та Instagram – 2 мільярди та TikTok – 1 мільярд відповідно. 

1.

Facebook

2.9 мільярди

2.

YouTube

2.2 мільярди

3.

WhatsApp

2 мільярди

4.

Instagram

2 мільярди

5.

TikTok

1 мільярд

На останок додам, що хоч медіа і здійснюють значний вплив на нас та на суспільство, але ми маємо вміти критично мислити та свідомо сприймати інформацію задля того, щоб запобігти можливим маніпуляціям. Як це зробити? Запрошую вас дізнатись у наступних відео.

Створено з використанням матеріалів www.citizen.in.ua