Перейти до вмісту

Громадянська освіта. Урок 5

<- На основну сторінку

Хто відповідає за дотримання та забезпечення прав людини. Які права мають діти

Текстом

Вітаю!

Дотримання прав людини – це одна з основ стабільного функціонування нашого суспільства і запорукайого демократичного майбутнього, як у локальному, так і глобальному вимірах.

Але часто у світі відбувається не завжди все так, як хотілося б – ми стикаємось з численними порушеннями прав людини у різних сферах життя і тому виникає логічне питання – а хто саме має відповідати за дотримання прав людини та їх забезпечення.

А для того, щоб дати відповідь на це запитання, спершу, варто розібратись у взаємовідносинах між людиною та державою.

 

Модуль 1 Взаємовідносини «Людина-держава».

Ми вже знаємо, що кожна людина володіє невід’ємними правами – правами людини. І реалізовувати їх вона може лише за умови проживання в суспільстві, де існують певні правила та закони. До того ж у такому суспільстві державна влада є обмеженою принципами правової держави та, зокрема принципом верховенства права.

Принцип правової держави передбачає існування взаємної відповідальності людини і влади, тобто своєрідної домовленості – коли людина має дотримується законів, але й держава зобов’язується надавати кожному з нас відповідні умови для реалізації нами своїх прав та свобод. Арбітром у такій домовленості виступає суд, який має повноваження вирішувати суперечки у відносинах між людиною та людиною, а також людиною та державною владою.

Правова держава передбачає, що кожен з її членів дотримується певних правил. До того ж існує необхідність у взаємному контролі — саме тому органи державної влади мають стежити за тим, щоб люди не порушували встановлені правила, а люди мають контролювати те, що робить державна влада.

Що стосується принципу верховенства права, то він існує тоді, коли відносини між людьми та відносини людини і держави регламентуються виключно системою права — конституцією та законами.

В такому випадку, жодна особа чи органи влади (окрім Верховної Ради України як найвищого законодавчого), не може самовільно скасовувати чи змінювати встановлені правила. До того ж цей принцип передбачає що жоден підзаконний акт (наказ, розпорядження, інструкція тощо) не може суперечити Конституції та законам, які прийняв парламент. Варто згадати, що і ці закони повинні не повинні суперечити правам людини та основоположним свободам.

Гаразд, у взаємовідносинах між людиною та державою наче розібрались, а тепер варто замислитись над тим – яким чином відповідає держава за дотримання, захист та забезпечення прав і свобод людини.

 

Модуль 2. Чи відповідає держава за дотримання, гарантування та захист прав і свобод людини.

Спершу звернемось до документу ООН, що коротко називають Декларацією ООН від 9 грудня 1998 року:

Звернемо увагу на те, що відповідно до статті другої: Кожна держава несе основну відповідальність та обов’язок захищати, заохочувати та здійснювати усі права людини та основоположні свободи, зокрема шляхом прийняття таких засобів, які можуть знадобитись для створення усіх … умов … необхідних для … того, щоб усі особи … мали можливості користуватися всіма цими правилами і свободами на практиці”.

Таким чином, стає зрозумілим, якщо права гарантують кожній людині її особисту свободу, то для держави права людини — це обов’язок. До того ж права людини визначають межі, в яких може діяти державний орган при виконанні своїх повноважень.

Стаття 2. Кожна держава несе основну відповідальність та обов’язок захищати, заохочувати та здійснювати усі права людини та основоположні свободи, зокрема шляхом прийняття таких засобів, які можуть знадобитись для створення усіх … умов … необхідних для … того, щоб усі особи … мали можливості користуватися всіма цими правилами і свободами на практиці.

Декларація про право та відповідальність окремих осіб, груп та органів суспільства заохочувати та захищати загальновизнані права людини та основоположні свободи (резолюція 53/144 ГА ООН від 9 грудня 1998 року)

Варто згадати, що найважливішим універсальним документом з прав людини є Загальна декларація прав людини, прийнята в 1948 році Генеральною Асамблеєю ООН.

 

 

 

До того ж важливими є Міжнародний пакт про громадянські і політичні права та Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права, які вступили в силу в 1976 році і є головними юридично обов’язковими документами, які застосовуються в усьому світі. Обидва пакти були розроблені з метою розширення прав, викладених у Загальній декларації і разом з нею вони становлять Міжнародний Білль про права людини.

Варто згадати і про інші основні договори ООН з захисту прав людини, якими керуються сьогодні світові держави – це міжнародні конвенції: Про ліквідацію всіх форм расової дискримінації, Про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок, Конвенція проти тортур та інших жорстоких, нелюдських або принижуючих людську гідність видів поводження і покарання, Конвенція про права дитини, Про захист прав усіх працівників-мігрантів і членів їхніх сімей, Про права осіб з інвалідністю, Конвенція для захисту осіб від насильницьких зникнень та інші.

Основні договори ООН з захисту прав людини, які зобов’язалась виконувати Україна: (ПОСТУПОВО)

Міжнародна конвенція про ліквідацію всіх форм расової дискримінації (1965 р.)

Міжнародний пакт про громадянські та політичні права (1966 р.)

Конвенція про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок (1979 р.)

Конвенція проти тортур та інших жорстоких, нелюдських або принижуючих людську гідність видів поводження і покарання (1984 р.)

Конвенція з прав дитини (1989 р.)

Конвенція про захист прав усіх

працівників-мігрантів і членів їхніх

сімей (1990 р.)

Конвенція про права осіб з інвалідністю (2006 р.)

Конвенція для захисту осіб від насильницьких зникнень (2006 р.)

Компас. Посібник з освіти в галузі прав людини. http://humra.org/wp-content/uploads/2016/03/compass_UA.pdf

Таких документів справді досить багато і, ймовірно, може ставати ще більше, адже з’являються нові суспільні явища чи окремі групи людей, які потребують особливого правового захисту. Поміркуйте у вільний час – чи є такі групи людей у вашому оточенні? (Пауза)

Окрім цього, варто згадати, що Україна як член Ради Європи підпорядковується Європейській системі захисту прав людини, і відповідно – Європейському суду з прав людини у Страсбурзі. Європейський суд з прав людини у Страсбурзі.

Саме тому, окремі пункти міжнародного законодавства закріплені в національному законодавстві, зокрема стаття третя Конституції України передбачає:

Стаття 3. Людина, її життя та здоров’я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави.

Як бачимо, Україна разом з іншими демократичними країнами світу відповідає за дотримання, гарантування та захист прав і свобод людини, що і є головним обов’язком правової держави..

 

Але чи має обов’язки людина щодо реалізації та забезпечення прав і свобод? Теж потрібно обміркувати!

 

Модуль 3 Чи має обов’язки людина щодо реалізації та забезпечення прав і свобод?

Пригадаємо, що кожна людина народжується з певним комплексом прав та свобод, який, до речі, є таким же як у кожного з нас. Але виникає питання: Чи має новонароджена дитина обов’язки? (Пауза)

Звісно, не має. Будь-яка людина набуває їх, вступаючи у ті чи інші форми соціальної взаємодії. Ми виконуємо обов’язки учня, коли починаємо відвідувати школу, беремо на себе професійні обов’язки, розпочинаючи трудову діяльність, виконуємо конституційні обов’язки, набуваючи громадянство тієї чи іншої держави. Є обов’язки батьків і дітей, подружжя та багато інших. Бувають юридичні та моральні обов’язки, що є також важливими.

Виходить, що обов’язки є продуктом соціальної взаємодії, а права людини – невід’ємною частиною людської природи. Прямого взаємозв’язку між ними не існує. І хоча обсяг прав людини не залежить від виконання нею обов’язків, це не означає вседозволеності.

Для розуміння, знову звернемось до Загальної декларації, стаття 29 якої говорить:

Стаття 29. 1. Кожна людина має зобов’язання перед суспільством…2. При здiйсненнi своїх прав i свобод кожна людина повинна зазнавати тiльки таких обмежень, якi встановлені законом виключно з метою забезпечення належного визнання i поваги прав i свобод iнших та забезпечення справедливих вимог моралi, громадського порядку i загального добробуту в демократичному суспiльствi.

Таким чином, ми всі на національному та міжнародному рівнях повинні стежити за дотриманням прав людини. Саме тому ми маємо не лише поважати права інших осіб у повсякденному житті, але й пильно стежити за їхнім дотриманням.

Що стосується захисту та поваги до прав людини, то на завершення прошу вас поміркувати над тим, як часто Вам траплялися ситуації, коли люди були байдужими до порушення прав інших людей? Для цього прошу звернути увагу на цитату польського письменника Бруно Ясенського

«Не бійся ворогів — у гіршому випадку вони можуть вбити. Не бійся друзів — у гіршому випадку вони можуть зрадити. Бійся байдужих — вони і не вб’ють, і не зрадять, але тільки з їхньої мовчазної згоди існують на землі зрада і вбивство».

До зустрічі! І не будьте байдужими до дотримання та забезпечення ваших прав та прав оточуючих!


Текстом

Вітаю!
Війна росії проти Україна почалася ще у 2014 році. За даними Моніторингової місії ООН з прав людини в Україні, станом на 30 квітня 2021 року,  загинуло 152 дитини та 146 було поранено. А відповідно до даних державної інформаційної платформи “Діти війни” за пів року з початку повномастабного вторгнення росії, тобто з 24 лютого до кінця серпня 2022 року, за найменшими підрахунками загинуло 379 дітей, поранено 735 дитей, зникло 230 дітей та депортовано 7297 дітей.

 

«Під час війни порушуються всі права дитини: право на життя, право бути з сім’єю і громадою, право на здоров’я, право на розвиток особистості, а також право на турботу і захист», – зазначається у звіті ООН 1996 року «Вплив збройного конфлікту на дітей».

На даний момент одним з основних законів України, що регулює права дітей в умовах війни є Закон України “Про охорону дитинства”. Держава має зобов’язання вживати всіх необхідних заходів для забезпечення захисту прав дітей (у тому числі розшук, повернення в Україну дітей, незаконно вивезених за кордон). Не зважаючи на існування й міжнародних правових актів, що діють в умовах війни, права багатьох дітей досі порушуються.

Саме тому сьогодні ми спробуємо зрозуміти, які права мають діти. Спершу запрошую вас поміркувати як співвідносяться поняття права дитини та права людини? Чи взагалі ми можемо поставити знак “дорівнює” між цими парами слів ?

 

Дитина = людина? 

Права дитини = права людини?

 

Розуміння того, що діти потребують окремих підходів з`явилось відносно не так давно. Саме визначення “дитина” – означало особу, якій до певного віку притаманні певні особливості фізичного та психологічного характеру, які відрізняють її від світу дорослих, а саме фізична беззахисність, залежність від рішень батьків, інших дорослих тощо. Сьогодні в залежності від тої чи іншої країни встановлюється певна вікова межа, переступивши яку людина досягає повноліття. В Україні ця межа – 18 років. Зазвичай після повноліття вже дорослі люди можуть одружуватися, розпоряджатися власним майном, вільно подорожувати, здійснювати фінансові операції, тобто повною мірою користуватися своїми правами.

Сучасні підходи країн до цього питання можуть дещо відрізнятись одна від одної на локальному рівні, проте здебільшого підходи є універсальними та регулюються міжнародним правом у галузі прав дитини.

Заглянувши ще глибше в історію, ми можемо пригадати те, що, (уявіть собі!) у деяких країнах закони про захист тварин були прийняті раніше, ніж закони про захист прав дітей. Сумним прикладом слугує історія Марі Елен Вільсон, яка потерпала від знущань її прийомних батьків. У 1874 році у США небайдужим людям вдалось притягнути до відповідальності її батьків на підставі чинного закону про захист тварин. Через відсутність юридичного захисту проти такого жорстокого ставлення єдиним можливим рішенням було звинувачення батьків на тій підставі, що дівчинку визнано членом тваринного світу.

Лише через 18 років, у 1892 році, було створене Міжнародне товариство опіки над дитиною. Надалі у 1919 році виникла перша у світі організація по захисту дітей “Save the Children”, яка діє і по сьогодні. А у 1946 році був створений дитячий фонд ООН ЮНІСЕФ та ЮНЕСКО.

 

Основними міжнародними документами у яких визначені головні засади захисту прав дітей є такі:

Декларація про права дитини – 1924 р. 

ЮНІСЕФ та ЮНЕСКО- 1946

Загальна декларацію прав людини – 1948

Європейська конвенція з прав людини – 1950

Декларація прав дитини – 1959

Конвенцію про права дитини – 1989 

Європейська конвенція про здійснення прав дітей – 1996 р.

Зокрема фундаментом міжнародного захисту прав дитини є Конвенції ООН про права дитини прийнята 20 листопада 1989 р. Цей документ став першим в історії людства міжнародним документом, який стосується дітей і містить широкий перелік прав, включаючи особисті права і свободи дитини. Її часто називають Всесвітньою Конституцією прав дитини.

На сьогодні її ратифікували 192 держави світу, поширивши її дію на свої території. Вона є чи не єдиним документом ООН, який ратифікувала така велика кількість держав. Україна підписала Конвенцію ще у 1990 р., а набула чинності у 1991 році.

 Звернемо увагу, що відповідно до неї: 

  • дитина є самостійним суб’єктом і … потребує особливої турботи та правового захисту; 

  • дитина … потребує поваги до її індивідуальності, гідності та недоторканості особистого життя; 

  • сім’я є найкращим середовищем для виховання дитини; 

  • держава має підтримувати сім’ю, а не підміняти її у виконанні функцій. 

Відзначимо, що перелік, або т.вз. каталог, прав дитини, що містить Конвенція, базується на наступних принципах:

  • Принцип благополуччя дитини, що передбачає пріоритетизацію інтересів дитини;

  • Принцип рівності передбачає, що всі діти, незалежно від кольору шкіри, статі, етнічного походження, є рівними перед законом. 

  • Принцип поваги до прав та відповідальності обох батьків означає, що держава поважає автономію сім’ї та втручається лише за умови обґрунтованої необхідності. 

  • Принцип допомоги з боку держави означає, що держава зобов’язана підтримувати сім’ї і надавати соціальну допомогу тим, які її потребують.

Всі положення цієї конвенції можна умовно розділити на три умовні блоки «3Р»

  • Provision (забезпечення): права, які надають доступ до певних благ і послуг (освіта, охорона здоров’я, догляд тощо).

  • Protection (захист): право бути захищеним від певних дій (погане поводження, експлуатація, насильство тощо).

  • Participation (участь): право діяти за певних обставин і право бути залученим до процесу прийняття рішень. 

Зрозуміло, що реалізація прав дітей можлива за умови втручання або в окремих випадках невтручання держави. Держава зобов’язана гарантувати дитині можливість скористатися своїми правами. Наприклад, право на освіту означає, що держава гарантує кожному доступ до неї, будує школи, навчає вчителів, розробляє навчальні програми тощо. 

Варто не забувати, що як і права людини, права дитини підлягають обмеженням, але лише визначеним чинним законодавством. Зазвичай, це відбувається в інтересах державної безпеки та громадського спокою, запобігання злочинності, захисту здоров’я та моральності або захисту прав і свобод інших осіб, наприкалад під час комендантської години. Проте Свобода від тортур і жорстокого ставлення та свобода від рабства не можуть бути обмежені у жодному випадку.

Права дитини також не варто тлумачити лише через призму стосунків «батьки–діти». Батьки опікуються дітьми і приймають рішення про їхнє виховання і держава не може втручатися у цю справу, до того часу, поки батьки не починають нехтувати своїми обов’язками. Згадаємо і про те, що в Україні важливі повноваження у захисті прав дитини покладаються на спеціалізованих осіб – з 2021 року ця посада має назву Радника-уповноваженого Президента України з прав дитини та дитячої реабілітації.

Варто відмітити, що як і права людини, права дитини належать кожній дитині і не залежать від виконання нею обов’язків. Якщо дитина не виконує своїх обов’язків, її можуть покарати, наприклад, позбавивши заохочення чи привілеїв, але ні в якому випадку не можна “позбавляти” прав.

Отже, можемо підсумувати, що права дитини — це в загальному розумінні — права людини, з тою лише відмінністю, що деякими правами діти починають користуватися в міру свого дорослішання і усвідомлення свого становища. 

Створено з використанням матеріалів www.citizen.in.ua