Перейти до вмісту

Громадянська освіта. Урок 4

<- На основну сторінку

Який зв’язок існує між людською гідністю та правами людини. Звідки з’явилися права людини, яку вони мають історію.

Текстом

Вітаю!
Сьогодні ми поміркуємо про те, який зв’язок існує між людською гідністю та правами людини. Для того, щоб зрозуміти цей зв`язок спершу потрібно розібратись з складними поняттями. Розпочнемо з поняття “гідність”. 

Чи знали ви, що в Україні існує окрема пам`ятна дата – 21 листопада – День гідності і свободи? Цю пам’ятну дату впровадили після подій Революції гідності 2013-2014 рр.

Сьогодні не існує єдиного загальноприйнятого визначення людської

гідності. Дуже важко дати визначення цьому поняттю мовою науки  – філософії або юриспруденції.

А як ви розумієте поняття “гідність”? Що на вашу думку означає такий поширений вислів як “не втратити гідність”? 
(ПАУЗА)

Саме так, ви маєте рацію, ми відчуваємо і розуміємо суть гідності, саме тоді, коли на неї чиниться тиск.
Польський провозахисник Марек Новіцький з цього приводу зазначав: “Людська гідність …випливає з … факту, що хтось є людиною; його має і немовля, яке ще нічого ні доброго, ні поганого в житті не зробило, і найбільший злочинець. Людську гідність потрібно відрізняти від особистої гідності, яке є поняттям, близьким до честі — таку гідність треба «заробити», вона росте, коли ми поводимося благородно і порядно, можна її втратити, якщо чинимо підло. Для прав людини важливим є перше поняття — людська гідність”.

Людська гідність нерозривно пов’язана з унікальністю кожної людини. Кожен і кожна з нас володіє думками, почуттями, особистими якостями, а, отже, є цінністю завдяки своєму існуванню. Саме тому дуже важливо захищати людську гідність.
Що стосується прав людини, то їх можна розуміти як щось, що ви­значає базові норми, необхідні для того, щоб жити з почуттям гідності, і їх універсаль­ність випливає з того, що, принаймні, у цьому всі люди рівні. 

Права людини є універсальними для представників усіх держав, релігій, культур, націй і вони захищають нас від неправомірних дій або бездіяльності, що принижують людську гідність. Незалежно від того, якою є людина, усі користуються універсальними правами. Водночас права людини є індивідуальними і належать кожній людині, оскільки вона є особливою.
Зверніть увагу на пропоновані зображення, та поміркуйтке чи однаково люди, зображені на них, сприймають ситуації, що вони відчувають та як їх відчуття відрізняються? 

Важливим для забезпечення людської гідності є поняття рівності. Це поняття означає принцип, за яким усі суб’єкти права мають рівні юридичні права, незважаючи на вік, стать, расову приналежність, національність, політичні та релігійні переконання, соціальний, майновий стан тощо. Принцип рівності закріплений у всіх основоположних міжнародних документах у сфері прав людини та у більшості демократичних конституцій.

Категорії «рівність» і «рівноправність» — це не тотожні поняття, а тісно взаємопов’язані. Рівність є ширшим поняттям за рівноправність й включає останню. Конституційний принцип рівності особи складається з двох елементів: рівності прав, свобод і обов’язків (рівноправності) й рівності всіх перед законом і судом.

Протилежним до поняття «рівність» є поняття «нерівність», тобто неоднакове ставлення до людей. Якщо це ставлення пов’язане з приналежністю людини до певної групи, меншини, то необґрунтоване обмеження прав і свобод людини називають дискримінацією.

У сучасній концепції прав людини застосовують принцип «недискримінації», що означає не тільки рівноправне ставлення та відсутність дискримінації, але й створення додаткових умов та середовища, де людина могла б реалізувати свої права. Наприклад, для людини з інвалідністю побудувати пандуси для доступу у важливі для місця та установи, бо інакше вона не може реалізувати більшість своїх прав.

Варто згадати, що цінності прав людини — гідність, індивідуальність, рівність — стали визначальними у суспільному житті не одразу. Для їхнього забезпечення і реалізації людство подолало непростий шлях страждань і боротьби. У минулому в багатьох правах відмовляли рабам та представникам нижчих класів, іноземцям. Зокрема, Декларація незалежності США проголошувала рівність усіх людей у гідності та правах, але коло «всіх людей» було доволі обмеженим — до нього не входили жінки, діти, темношкірі та навіть італійці з ірландцями. Лише через 100 років боротьби темношкірі американці були звільнені від рабства та майже через 200 років — позбулися принизливих законів, якими закріплювалася їх дискримінація. Гітлерівська Німеччина позбавила на законодавчому рівні прав людей із фізичними вадами, психічними розладами, гомосексуальними поглядами, ромів та євреїв. Закони Радянського Союзу дозволяли ув’язнювати та знищувати тих, хто не погоджувався з офіційною ідеологією. На жаль, така ситуація наявна і сьогодні у деяких країнах світу, наприклад, у росії та Північній Кореї.
На завершення прошу запрошую вас поміркувати –  А як справи в Україні? За якими ознаками найчастіше дискримінують людей в Україні? Які права та цінності відстоює українське суспільство у ході збройної агресії з боку росії?

Бувайте!


Текстом

Доброго дня, рада вітати Вас на сьогоднішньому уроці. А чи замислювали Ви коли небудь, що будь-яка людська дія з соціальної точки зору може розглядатися як реалізація певних прав чи навпаки їх порушення ?

Отже, звідки беруться права людини?

Коли запитали наших громадян майже половина відповіла, що права належать людині від народження. І вони дійсно праві, коли це стосується базових людських потреб, тобто того мінімуму, без якого людина не може існувати та розвиватися як особистість.

Щоб краще зрозуміти проблему, ми поділити права на

  1. Свободи – тобто те, що не потребує втручання держави і є невід’ємним.

та

  1. Безпосередньо права – вони вимагають від держави певних дій для їх реалізації.

Наприклад, право на освіту вимагає від держави створити можливість для його реалізації. Наприклад, побудувати школи, підготувати вчителів, надрукувати підручники і т.п.

Україна зобов’язалася поважати, захищати та забезпечувати людям, які проживають або перебувають на її території, не тільки всі права прописані в Конституції, а й передбачені іншими міжнародними документами, наприклад Європейської конвенції з прав людини, яку ратифіковано у 1997 році.

Але так було не завжди.

Пригадайте з уроків історії, чи міг раб у давній Греції вимагати рівності перед законом? Чи український кріпак ХІХ ст. міг одружитися без дозволу пана? Ні. Отже, формування прав людини пройшло певну еволюцію, яка майже завжди пов’язана із боротьбою.

Історія прав людини налічує багато тисяч років, зародження їх відбулося на світанку формування людських спільнот, коли виникла необхідність обмежити свавілля сильних і захистити слабких.

Розвиток прав людини це перетворення норм моралі у норми права! Але знадобилися тисячі років, щоб окремі категорії моралі чи філософії стали закріплюватись як норми юридичні.

В античні часи, в Греції лише зародилася думка про те, що права не є привілеями, що надаються владою, а є природніми, властивими нам як людським істотам. Разом з тим, у той час права визначались приналежністю людини до певної соціальної групи чи класу – пригадайте полісну систему: якщо ти громадянин полісу – ти користуєшся правами, якщо ти не належиш до жодної з соціальної групи – не маєш жодних прав.

У середньовіччі з’явилася низка документів, що закріплювали певні права і свободи окремих соціальних груп (перш за все дворянства). Так у 1215 р. англійський король Іоанн Безземельний проголосив «Велику хартію вольностей», що обмежувала його владу. Подумайте! Чи хотів король Іоанн обмежити свою владу? (Пауза). Звісно, що ні, але він змушений був підписати її під тиском духовенства і дворянства, що не бажало миритися із його сваволею.

У XVII- XVIII ст. епоха Просвітництва особливу увагу звернула на питання прав людини. Філософи тієї епохи Джон Локк, Дені Дідро, Ж.-Ж. Руссо, Вольтер, Монтеск’є висунули думку їх природнього походження та приналежності кожній людині від народження.

Справжньою революцією стали документи того часу: англійський «Біль про права», прийнятий 1689 року; американська Декларація незалежності США (1776 р.) та французька Декларація прав людини і громадянина 1789 року прийняття.

Важко переоцінити їх значення, адже в цих документах вперше права людини було визнано фундаментальною цінністю.

Але, до середини ХХ ст. права людини фактично залишалися правами «білої людини». Рабство, расова дискримінація, гендерна дискримінація, переслідування за ідеологічними переконаннями все це залишалося реальністю людства.

Світові війни ХХ ст. та ті жахи, що вони принесли підштовхнули людство до переоцінки цінностей. Геноцид євреїв (Голокост), винищення ромів, мільйонів військовополонених, людей з психічними вадами, переслідування свідків Єгови та ін. – все це призвело до розуміння, що дотримання прав людини не може бути справою окремої країни.

Наслідком цього усвідомлення стало утворення міжнародних механізмів захисту прав людини. І саме ООН (Організація об’єднаних націй), що постала 1945 року почала створювати такі механізми.

А вже 10 грудня 1948 було прийнято Декларацію прав людини, 30 статей якої містять перелік базових прав, що належать кожній людині. До речі, однією з ініціаторок її прийняття стала дружина американського президента Елеонора Рузвельт.

Через 18 років, у 1966 році було прийнято ще два міжнародні пакти: «Про громадянські і політичні права», а також – «Про економічні, соціальні і культурні права».

Ці три документи разом ще називають «Білль про права» і є базовими для всіх наступних документів ООН.

Всі права прийнято поділяти на покоління, зазвичай їх виділяли 3.

Перше покоління або «громадянські та політичні права», які регламентують межі втручання держави в сферу громадянського суспільства і особистого життя людей. Хронологічно до цього періоду відносяться всі документи, думки просвітників що виникли до ХІХ ст.

Друге покоління або економічні, соціальні і культурні права вимоги яких почали з’являтися в період до, між та після світових війн. Наприклад, це право на свободу підприємництва, на особисту власність, на відпочинок, на освіту тощо. Що стосується права на працю, то ви, наприклад, можете піти працювати з 14 років і заробляти самі на комп’ютерні ігри, книжки та навіть щось серйозне, на кшталт комп’ютеру

Третє покоління прав людини постало із національно-визвольним рухом країн, що розвиваються, а також загостренням сучасних глобальних проблем.

(право на розвиток; право на здорове навколишнє середовище; право на гуманітарну допомогу; право народів на самовизначення)

Але зараз, у ХХІ ст. фахівці та правозахисники визначають появу четвертого покоління прав людини, що пов’язані із досягненнями генетики та мікробіології. Це право на евтаназію, право жінки на штучне запліднення та сурогатне материнство. Одним з гострих питань постало питання клонування людини, яке заборонене.

У сучасному демократичному середовищі взаємозалежність між поколіннями прав людини забезпечує принцип: реалізація колективних прав не повинна обмежувати права та свободи особи. Хоча це одне з найбільш дискусійних питань.

І останнє питання – Борці за права людини.

У критичні моменти історії кожна країна породжує людей, що готові скласти своє життя на служіння їй. Так і історія прав людини знає такі постаті.

Пропоную подивитися відео «Ті, хто «підірвав» СРСР зсередини. Історія зародження українського правозахисного руху» та виконати до нього домашнє завдання. Дякую за увагу. Бажаю, аби Ви були не лише обізнані з тими правами і свободами, якими ви володієте, але й знали, як поводитися у ситуації порушення прав ваших чи близьких вам, інших людей.


Текстом

Доброго дня, шановні діти та всі, хто долучився до онлайн-уроків з громадянської освіти.

Права людини – це визнані світовим співтовариством блага й умови життя, яких може домагатися особа від держави і суспільства, в яких вона живе, та забезпечення яких реальне в умовах досягнутого людством прогресу.

Хлопці та дівчата, погодьтесь зі мною, що всі ми прагнемо щастя, яке відповідає нашим цінностям і в певному сенсі щасливою людину можна назвати тоді, коли вона має можливість задовольнити свої потреби. Саме права дають нам таку можливість. Тому більшість прав людини гарантуються міжнародними та національними законодавчими актами.

Але.. . мало лише мати та знати свої права. Це важливо для кожної без перебільшення людини, аби:

– розпізнавати ситуації порушення прав людини/дитини;

– вміти захищати свої права і права інших осіб,

– відчувати і демонструвати нетерпимість до порушення прав людини та зневажання людської гідності

Права людини є визначальними для життєдіяльності людини, відповідно їх називають фундаментальними.

Основоположні права людини були закріплені у Декларації прав людини, яка була прийнята 10 грудня 1948 року.

Подивіться, будь ласка, 30 статей Декларації торкаються основних прав людини визначають права і свободи. Перші статті визначають громадянські права: право на життя, право на рівність життя, свободу, свободу від катувань, рабства тощо. Наступні кілька статей визначають право на рівність перед законом, визнання правосуб’єктності, право на презумпцію невинності, та ін. Подивіться: наступні статті 12-15 визначають право на недоторканість особистого життя, на громадянство, свободу пересування,

Також Декларація визначає низку соціальноекономічних прав і свобод: як-то свобода переконань, слова, участі у мирних зібраннях, право на участь в управлінні, на дозвілля, відпочинок, життєвий рівень тощо.

Що визначає права людини? Як їх класифікують? Частково ми вже говорили про це на минулому уроці.

Можна виділити 3 основні ознаки прав людини (не приймайте за права ваші особисті бажання)

  1. По перше, це не просто певні можливості, що необхідні людині для життя і розвитку, а те (тобто блага), яких вона може домагатися від держави.

  2. Ці блага мають бути визнаними світовим співтовариством.

  3. Забезпечення їх має бути реальним (об’єктивно можливим).

Ознайомтеся з результатами опитування українців, що для них є найважливішим. Якщо не брати до уваги перший номер – право на життя, то левову частку думок займають питання забезпечення прав соціально-економічного характеру. Право на соціальне забезпечення – 63 відсотки, на другому місці – право на житло, потім право на освіту, справедливий суд та на працю і її сприятливі умови.

Як ви думаєте, про що можуть свідчити результати зазначеного опитування?

Але, не сприймайте права людини як сталу структуру, яку можна вивчити і користуватися нею все життя. Однак критерії для аналізу прав людини можуть змінюватися, сам перелік прав людини не є вичерпним, і з появою нових суспільних викликів може з’явитися потреба зафіксувати потрібне для такої категорії випадків право. Наприклад, проблеми трансплантації людських органів, заміни частини органів кібернетичними елементами, права власності на Місяці чи Марсі при виникненні там людських поселень і т.п.

У фантастичній повісті американського фантаста Айзека Азімова «Позитронна людина» розповідається історія робота, який протягом свого існування досягнув, щоб спочатку визнали його право на власне ім’я, потім- право власності, у тому числі інтелектуальної, пізніше – право обирати, кому служити, і нарешті- право бути вільним і вважатися людиною. У цього ж автора є герої інших творів, які є напівроботами-напівлюдьми – тобто кіборгами у первісному значенні цього слова. І це явище також зустрічається у сучасних фільмах. І як проблема майбутнього може вимагати правового регулювання Це живе явище, що постійно знаходиться у процесі трансформації.

Сучасний розвиток людства поставив перед світовим співтовариством цілу низку проблемних питань. Найбільш старі з них: як поєднати право на свободу слова та на приватність (пригадайте проблему папараці, які втручаються в приватне життя публічних осіб, найвідоміші приклади: у загибелі англійської принцеси Діани вважаються винуватими саме папараці, що переслідували її авто; нервові зриви Брітні Спірс, через які вона потрапила у довічну опіку від свого батька, також були спровоковані багато в чому саме папараці).

Сучасні глобальні проблеми породили низку проблем співіснування традиційної культури і громадянських прав: так, у межах боротьби з тероризмом у низці країн обмежується свобода пересування, посилюється контроль за приватним життям, у європейських країнах, особливо із посиленням міграційних процесів постало питання прав мігрантів, інтеграції їх культурних особливостей в європейське суспільне життя. Так, наприклад, гострим було питання відвідування школи чи університети з головними уборами, що закривають обличчя. дівчатками-мусульманками у школі чи в університетах Франції тощо. Але це не означає, що ці проблеми не мають рішення. Проте, низку рішень доведеться шукати саме вам, сьогоднішні учні.

А тепер обговоріть з друзями/однокласниками чи рідними: Чи можуть традиції бути вищими за права людини?

Пам’ятайте, що коли ми дискутуємо, ми маємо поважати і враховувати основні цінності – рівність та людську гідність. Та якщо ж наші дії будь-яким чином принижують людську гідність, то вони суперечать духу прав людини.

А тепер я з Вами прощаюся, бажаю Вам всього найкращого, а також закликаю Вас поважати власні права та права інших людей.

Створено з використанням матеріалів www.citizen.in.ua