I Семестр
Зміст навчального матеріалу | Очікувані результати | Ресурси | Робота для виконання | Зв’язок з вчителем |
---|---|---|---|---|
І. Вступ Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук. Рівні організації біологічних систем. | Учень аналізує та порівнює: – біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації; називає: – основні галузі біології; – рівні організації життя; наводить приклади: – біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації | Електронний підручник (§1) Відео-уроки: https://www.youtube.com/watch?v=QoIsshjyo98 https://www.youtube.com/watch?v=tDPCT_S3Isw | Опрацюйте матеріал теми | ludmilamospan25@gmail.com |
ІІ. Хімічний склад клітини Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Органічні молекули. Вуглеводи та ліпіди. Білки, їхня структурна організація та основні функції. Ферменти, їхня роль у клітині. Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ | Учень розпізнає: – приклади органічних речовин за назвами; розв’язує: – елементарні вправи з молекулярної біології зі структури білків та нуклеїнових кислот; аналізує та порівнює: – структурні рівні організації білків; –властивості органічних молекул оперує термінами: – полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент називає: – органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів; описує: – властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів, білків, нуклеїнових кислот | Електронний підручник (§2-8) Відео-уроки: Вода Білки Ферменти Вуглеводи, ліпіди Нуклеїнові кислоти | Тестові завдання (вкажіть своє прізвище та клас!) | ludmilamospan25@gmail.com |
ІІІ. Структура клітини. Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана, цитоплазма та основні клітинні органели. Ядро, його організація та функції. Типи клітин. Принципи функціонування клітини Обмін речовин та енергії. Клітинне дихання. Фотосинтез. Хемосинтез. | Учень порівнює: – будову клітини прокаріотів й еукаріотів; – будову клітин рослин, тварин, грибів; аналізує: – взаємозв’язок між будовою та функціями органел; – взаємозв’язок між будовою та функціями ядра наводить приклади: – про- та еукаріотичних організмів; – рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів; розпізнає: – компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях; характеризує: – хімічний склад клітинної мембрани – процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел енергії для клітин | Електронний підручник (§9-18) Відео-уроки: Методи; структура Мембрана Ядро Обмін речовин Дихання Фотосинтез | Контрольна робота (виконайте письмово на листочку, фото надішліть) | ludmilamospan25@gmail.com |
ІV. Збереження та реалізація спадкової інформації Гени та геноми. Транскрипція. Основні типи РНК. Генетичний код. Біосинтез білка. Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Мейоз. Статеві клітини та запліднення. | Учень характеризує: – процес транскрипції; – процес біосинтезу білка; – генетичний код та його значення в біосинтезі білків; – етапи клітинного циклу; порівнює: – процеси транскрипції та реплікації; – процеси мітозу та мейозу оперує термінами: – ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз | Електронний підручник (§19-27) Відео-уроки: Гени та геноми Код; синтез білка Поділ клітини Розвиток | Тестові завдання (вкажіть своє прізвище та клас!) | ludmilamospan25@gmail.com |
Зміст навчального матеріалу | Очікувані результати | Ресурси | Роботи для виконання | Зв’язок з вчителем |
---|---|---|---|---|
Хімічний склад клітини | оперує термінами: полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент називає: органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів; складові атома (міжпредметні); типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні); описує: властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів; будову, властивості та функції білків, структурні рівні організації білків; будову й функції нуклеїнових кислот; наводить приклади: продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи; пояснює: необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем; роль АТФ у життєдіяльності організмів; роль білків у життєдіяльності організмів; роль нуклеїнових кислот у спадковості організмів | https://lms.e-school.net.ua/ «Біологія» підручник для 9 класу | Тематична контрольна робота з біології за темою «Хімічний склад та структура клітини» 1. Назвіть найвищий рівень організації живих систем: А) Організмовий Б) Популяційно-видовий В) Біосферни Г) Екосистемний 2. Укажіть мікроелементи: А) H, O, C, N, P, S, Na Б) Fe, Cu, Zn, Mn, Co В)Au, Se, Hg, U, Ra Г) H, O, Fe, Zn, Au, Ra 3. Білки складаються з: А) моносахаридів Б) нуклеотидів В)амінокислот Г) ліпідів 5. Полісахаридом є: А) сахароза Б) крохмаль В) глюкоза Г) галактоза 6. Запасається в клітинах рослин: А) хітин Б) крохмаль В) глікоген Г) сало 8. Розшифруйте поняття «ДНК»: А) рибонуклеїнова кислота Б) аденозинтриортофосфатна кислота В) дезоксирибонуклеїнова кислота Г) гуанозинтриортофосфатна кислота 9. Пептидний зв’язок є характерною рисою: А) білків Б) нуклеотидів В) моносахаридів Г) ліпідів 10. Вкажіть на структуру прокаріотичної клітини, в якій міститься частина спадкового матеріалу: А) включення Б) мезосоми; В) плазміди; Г) рибосоми. 11. Позначте орган, у клітинах якого є вакуолі з клітинним соком: А) печінка; Б) сечовий міхур; В) ягода вишні; г) шапка мухомора. 12. Дайте оцінку наступним твердженням: 1) ядро виконує функцію збереження і передача спадкової інформації; 2) ядро виконує функцію регулювання внутрішньоклітинного обміну речовин: А) обидва твердження правильні; Б) правильне лише перше твердження ; В) обидва твердження неправильні; Г) правильне лише друге твердження 13. Розв’яжіть задачі: 1.Один з ланцюгів ДНК має відносну молекулярну масу 68310.Визначте кількість амінокислотних – мономерів білка, закодованого цим ланцюгом ДНК. 2. Ланцюг ДНК має такий вигляд: ТАА-ЦАА-АГА-АЦА-ААА .Який вигляд буде мати іРНК? | bidenkooks@gmail.com |
Структура клітини | оперує термінами: еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет називає: методи дослідження клітин; складові цитоплазми; основні клітинні органели та їхні функції; основні компоненти та функції ядра; наводить приклади: про- та еукаріотичних організмів; рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів; розпізнає: компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях; пояснює: роль мембран у життєдіяльності клітин; взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем; характеризує: хімічний склад клітинної мембрани | https://lms.e-school.net.ua/ «Біологія» підручник для 9 класу | bidenkooks@gmail.com | |
Принцип функціонування клітин | оперує термінами: ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз називає: типи генів; етапи реалізації спадкової інформації; фази мітозу та мейозу; періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів; наводить приклади: застосування принципу комплементарності нуклеотидів. | https://lms.e-school.net.ua/ «Біологія» підручник для 9 класу | Контрольна робота з біології у 9 класі з теми «Принципи функціонування клітини, збереження та реалізація спадкової інформації» 1. Найменшою життєдайною одиницею є: А організм; Б органела; В ядро; В клітина. 2. Вкажіть основну ознаку прокаріотів: А відсутність мітохондрій; Б наявність каріоплазми; В наявність основних білків (гістонів); Г наявність ядра. 3. Пігменти, в яких відбувається фотосинтез, містяться в: А мембранах тилакоїдів; Б піреноїдах; В мембранах карбоксилом; Г хлоросомах. 4. Вкажіть назву ядерної структури,яка визначає спадкові властивості організму: А ядерна оболонка; Б хроматин; В ядерце; Г ядерний сік. 5. Пластичний обмін – це сукупність: А усіх ферментативних реакцій клітини; Б реакцій біосинтезу; В реакції гідролізу; Г реакція каталізу, що відбуваються з виділенням тепла. 6. Вкажіть процеси, які відбуваються під час пластичного обміну: А синтез білків та ліпідів; Б депонування йонів Са2+; В розщеплення білків і жирів; Г синтез нуклеїнових кислот; Д фотосинтез. 7. Встановіть відповідність між процесами синтезу та їх ознаками: біосинтез; фотосинтез; хемосинтез. А відбувається за участі сонячного світла; Б характерний для прокаріотів; В кінцевий продукт – поліпептидний ланцюг; Г кінцеві продукти – СО2 і Н2О. 8. Для синтезу білка потрібні: а) амінокислоти; б) нуклеотиди; в) дисахариди; г) моносахариди. 9. Під час мейозу кросинговер відбувається у: а) профазі ІІ; б) метафазі І; в) профазі І; г) метафазі ІІ. 10. Запліднення – це: а) злиття диплоїдних клітин; б) утворення статевих клітин; в) утворення організму з новою генетичною програмою; г) конюгація. 11. Біологічне значення мейозу полягає в: а) забезпечує видозміну спадкового матеріалу; б) забезпечує точний розподіл спадкового матеріалу між двома дочірніми клітинами; в) підтримує сталість каріотипу при статевому розмноженні; г) підтримує сталість каріотипу при нестатевому розмноженні. 12. Непрямий розвиток з повним перетворенням: а) характерний для метеликів, жуків; б) характерний для тарганів, клопів; в) не супроводжується перебудовою всіх органів і систем; г) супроводжується перебудовою всіх органів і систем у личинки. 13. Гомологічними називають хромосоми: а) які належать до певної пари; б) які не належать до певної пари; в) подібні за розмірами та формою; г) не подібні за розмірами та формою. 14. Встановіть відповідність між фазами мітозу та подіями, які під час них відбуваються: 1профаза 2 метафаза 3 анафаза 4 телофаза а) де спіралізація однохроматидних хромосом б) спіралізація двохроматидних хромосом в) розташування двохроматидних хромосом на екваторі клітини г) розходження однохроматидних хромосом до полюсів клітини 15. Фрагмент ланцюга іРНК складається з послідовно розташованих кодонів: УАЦ – УУЦ – ААЦ – ААГ – УГГ – УАА – ЦУА – АУГ. Які антикодони матимуть тРНК і з якими амінокислотами вони зв’язані? | bidenkooks@gmail.com |
Збереження та реалізація спадкової інформації | оперує термінами: ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз називає: типи генів; етапи реалізації спадкової інформації; фази мітозу та мейозу; періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів; наводить приклади: застосування принципу комплементарності нуклеотидів | https://lms.e-school.net.ua/ «Біологія» підручник для 9 класу | bidenkooks@gmail.com |
II Семестр
9-Б:
9-А, 9-В, 9-Г: