Перейти до вмісту

Біологія (Дев’яті класи)

I Семестр

Зміст навчального матеріалуОчікувані результатиРесурсиРобота для виконанняЗв’язок з вчителем
І. Вступ
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук. Рівні організації біологічних систем.
Учень
аналізує та порівнює:
– біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації;
називає:
– основні галузі біології;
– рівні організації життя;
наводить приклади:
– біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації
Електронний підручник (§1)


Відео-уроки:
https://www.youtube.com/watch?v=QoIsshjyo98

https://www.youtube.com/watch?v=tDPCT_S3Isw
Опрацюйте матеріал темиludmilamospan25@gmail.com
ІІ. Хімічний склад клітини
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Органічні молекули.
Вуглеводи та ліпіди.
Білки, їхня структурна організація та основні функції.
Ферменти, їхня роль у клітині.
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ
Учень розпізнає:
– приклади органічних речовин за назвами;
розв’язує:
– елементарні вправи з молекулярної біології зі структури білків та нуклеїнових кислот;
аналізує та порівнює:
– структурні рівні організації білків;
властивості органічних молекул
оперує термінами:
– полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент
називає:
– органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів;
описує:
– властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів, білків, нуклеїнових кислот
Електронний підручник (§2-8)

Відео-уроки:
Вода
Білки
Ферменти
Вуглеводи, ліпіди
Нуклеїнові кислоти
Тестові завдання
(вкажіть своє прізвище та клас!)
ludmilamospan25@gmail.com
ІІІ. Структура клітини.
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана, цитоплазма та основні клітинні органели.
Ядро, його організація та функції.
Типи клітин.
Принципи функціонування клітини
Обмін речовин та енергії.
Клітинне дихання.
Фотосинтез. Хемосинтез.
Учень порівнює:
– будову клітини прокаріотів й еукаріотів;
– будову клітин рослин, тварин, грибів;
аналізує:
– взаємозв’язок між будовою та функціями органел;
– взаємозв’язок між будовою та функціями ядра
наводить приклади:
– про- та еукаріотичних організмів;
– рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів;
розпізнає:
– компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях;
характеризує:
– хімічний склад клітинної мембрани
– процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел енергії для клітин
Електронний підручник (§9-18)

Відео-уроки:
Методи; структура
Мембрана
Ядро
Обмін речовин
Дихання
Фотосинтез
Контрольна робота
(виконайте письмово на листочку, фото надішліть)
ludmilamospan25@gmail.com
ІV. Збереження та реалізація спадкової інформації
Гени та геноми.
Транскрипція.
Основні типи РНК.
Генетичний код. Біосинтез білка.
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Мейоз.
Статеві клітини та запліднення.
Учень характеризує:
– процес транскрипції;
– процес біосинтезу білка;
– генетичний код та його значення в біосинтезі білків;
– етапи клітинного циклу;
порівнює:
– процеси транскрипції та реплікації;
– процеси мітозу та мейозу
оперує термінами:
– ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз
Електронний підручник (§19-27)

Відео-уроки:
Гени та геноми
Код; синтез білка
Поділ клітини
Розвиток
Тестові завдання
(вкажіть своє прізвище та клас!)
ludmilamospan25@gmail.com

Зміст навчального матеріалуОчікувані результатиРесурсиРоботи для виконанняЗв’язок з вчителем
Хімічний склад клітини
оперує термінами:
полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент
називає:
органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів;
складові атома (міжпредметні);
типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні);
описує:
властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів;
будову, властивості та функції білків, структурні рівні організації білків;
будову й функції нуклеїнових кислот;
наводить приклади:
продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи;
пояснює:
необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем;
роль АТФ у життєдіяльності організмів;
роль білків у життєдіяльності організмів;
роль нуклеїнових кислот у спадковості організмів
https://lms.e-school.net.ua/

«Біологія» підручник для 9 класу
Тематична контрольна робота
з біології
за темою «Хімічний склад та структура клітини»


1. Назвіть найвищий рівень організації живих систем:
А) Організмовий
Б) Популяційно-видовий
В) Біосферни
Г) Екосистемний

2. Укажіть мікроелементи:
А) H, O, C, N, P, S, Na
Б) Fe, Cu, Zn, Mn, Co
В)Au, Se, Hg, U, Ra
Г) H, O, Fe, Zn, Au, Ra

3. Білки складаються з:
А) моносахаридів
Б) нуклеотидів
В)амінокислот
Г) ліпідів

5. Полісахаридом є:
А) сахароза
Б) крохмаль
В) глюкоза
Г) галактоза

6. Запасається в клітинах рослин:
А) хітин
Б) крохмаль
В) глікоген
Г) сало

8. Розшифруйте поняття «ДНК»:
А) рибонуклеїнова кислота
Б) аденозинтриортофосфатна кислота
В) дезоксирибонуклеїнова кислота
Г) гуанозинтриортофосфатна кислота

9. Пептидний зв’язок є характерною рисою:
А) білків
Б) нуклеотидів
В) моносахаридів
Г) ліпідів

10. Вкажіть на структуру прокаріотичної клітини, в якій міститься частина спадкового матеріалу:
А) включення
Б) мезосоми;
В) плазміди;
Г) рибосоми.

11. Позначте орган, у клітинах якого є вакуолі з клітинним соком:
А) печінка;
Б) сечовий міхур;
В) ягода вишні;
г) шапка мухомора.

12. Дайте оцінку наступним твердженням:
1) ядро виконує функцію збереження і передача спадкової інформації; 2) ядро виконує функцію регулювання внутрішньоклітинного обміну речовин:
А) обидва твердження правильні;
Б) правильне лише перше твердження ;
В) обидва твердження неправильні;
Г) правильне лише друге твердження

13. Розв’яжіть задачі:
1.Один з ланцюгів ДНК має відносну молекулярну масу 68310.Визначте
кількість амінокислотних – мономерів білка, закодованого цим ланцюгом ДНК.
2. Ланцюг ДНК має такий вигляд:
ТАА-ЦАА-АГА-АЦА-ААА .Який вигляд
буде мати іРНК?
bidenkooks@gmail.com
Структура клітиниоперує термінами:
еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет
називає:
методи дослідження клітин;
складові цитоплазми;
основні клітинні органели та їхні функції;
основні компоненти та функції ядра;
наводить приклади:
про- та еукаріотичних організмів;
рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів;
розпізнає:
компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях;
пояснює:
роль мембран у життєдіяльності клітин;
взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем;
характеризує:
хімічний склад клітинної мембрани
https://lms.e-school.net.ua/

«Біологія» підручник для 9 класу
bidenkooks@gmail.com
Принцип функціонування клітиноперує термінами:
ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз
називає:
типи генів;
етапи реалізації спадкової інформації;
фази мітозу та мейозу;
періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів;
наводить приклади:
застосування принципу комплементарності нуклеотидів.
https://lms.e-school.net.ua/

«Біологія» підручник для 9 класу
Контрольна робота з біології у 9 класі з теми
«Принципи функціонування клітини, збереження та реалізація спадкової інформації»


1. Найменшою життєдайною одиницею є:
А організм; Б органела;
В ядро; В клітина.

2. Вкажіть основну ознаку прокаріотів:
А відсутність мітохондрій;
Б наявність каріоплазми;
В наявність основних білків (гістонів);
Г наявність ядра.

3. Пігменти, в яких відбувається фотосинтез, містяться в:
А мембранах тилакоїдів;
Б піреноїдах;
В мембранах карбоксилом;
Г хлоросомах.

4. Вкажіть назву ядерної структури,яка визначає спадкові властивості організму:
А ядерна оболонка;
Б хроматин;
В ядерце;
Г ядерний сік.

5. Пластичний обмін – це сукупність:
А усіх ферментативних реакцій клітини;
Б реакцій біосинтезу;
В реакції гідролізу;
Г реакція каталізу, що відбуваються з виділенням тепла.

6. Вкажіть процеси, які відбуваються під час пластичного обміну:
А синтез білків та ліпідів;
Б депонування йонів Са2+;
В розщеплення білків і жирів;
Г синтез нуклеїнових кислот;
Д фотосинтез.

7. Встановіть відповідність між процесами синтезу та їх ознаками:
біосинтез;
фотосинтез;
хемосинтез.
А відбувається за участі сонячного світла;
Б характерний для прокаріотів;
В кінцевий продукт – поліпептидний ланцюг;
Г кінцеві продукти – СО2 і Н2О.

8. Для синтезу білка потрібні:
а) амінокислоти;
б) нуклеотиди;
в) дисахариди;
г) моносахариди.

9. Під час мейозу кросинговер відбувається у:
а) профазі ІІ;
б) метафазі І;
в) профазі І;
г) метафазі ІІ.

10. Запліднення – це:
а) злиття диплоїдних клітин;
б) утворення статевих клітин;
в) утворення організму з новою генетичною програмою;
г) конюгація.

11. Біологічне значення мейозу полягає в:
а) забезпечує видозміну спадкового матеріалу;
б) забезпечує точний розподіл спадкового матеріалу між двома дочірніми клітинами;
в) підтримує сталість каріотипу при статевому розмноженні;
г) підтримує сталість каріотипу при нестатевому розмноженні.

12. Непрямий розвиток з повним перетворенням:
а) характерний для метеликів, жуків;
б) характерний для тарганів, клопів;
в) не супроводжується перебудовою всіх органів і систем;
г) супроводжується перебудовою всіх органів і систем у личинки.

13. Гомологічними називають хромосоми:
а) які належать до певної пари;
б) які не належать до певної пари;
в) подібні за розмірами та формою;
г) не подібні за розмірами та формою.

14. Встановіть відповідність між фазами мітозу та подіями, які під час них відбуваються:
1профаза
2 метафаза
3 анафаза
4 телофаза
а) де спіралізація однохроматидних хромосом
б) спіралізація двохроматидних хромосом
в) розташування двохроматидних хромосом на екваторі клітини
г) розходження однохроматидних хромосом до полюсів клітини

15. Фрагмент ланцюга іРНК складається з послідовно розташованих кодонів:
УАЦ – УУЦ – ААЦ – ААГ – УГГ – УАА – ЦУА – АУГ. Які антикодони матимуть тРНК і з якими амінокислотами вони зв’язані?
bidenkooks@gmail.com
Збереження та реалізація спадкової інформаціїоперує термінами:
ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз
називає:
типи генів;
етапи реалізації спадкової інформації;
фази мітозу та мейозу;
періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів;
наводить приклади:
застосування принципу комплементарності нуклеотидів
https://lms.e-school.net.ua/

«Біологія» підручник для 9 класу
bidenkooks@gmail.com

II Семестр

9-Б:

9-А, 9-В, 9-Г: